Menü
DIFGB e.V.

Teilhabe- und Inklusionsforschung

 

Aldridge, J. (2007): Picture this: the use of participatory photographic research methods with people with learning disabilities. In: Disability & Society, Vo.22 (1), 1-17.

Barr, O., McConkey, R. & McConaghie, J. (2003): Views of People with Learning Difficulties about current and future accommodation: the use of focus groups to promote discussion. In: Disability & Society, Vol.18 (5), 577-597.

AG Teilhabeforschung (2011): Diskussionspapier Teilhabeforschung. http://www.dgrw-online.de/files/paper-teilhabeforschung-ef.pdf

Bigby, Ch.; Frawley, P.; Ramcharan, P. (2014): Conzeptualising Inclusive Research with People with Intellectual Disability. In: Journal of Applied Research in Learning Disabilities 27 (1), 3-12.

Bigby, C., & Frawley, P. (2010): Reflections on doing inclusive research in the “making life good in the community” study. In: Journal of Intellectual & Developmental Disability, 35(2), 53-61.

Brütt, A.L.; Buschmann-Steinhage, R.; Kirschning, S.; Wegscheider, K. (2016): Teilhabeforschung. Bedeutung, Konzepte, Zielsetzung und Methoden. In: Bundesgesundheitsblatt, Volume 59, Issuse 9, pp 10681074. https://link.springer.com/article/10.1007/s00103-016-2403-y

Cocks, E. & Cockram, J. (1995): The participatory research paradigm and intellectual disability. In: Mental Handicap Research, Vol.8 (1), 25-37.

Engels, D.; Engel, H.; Schmitz, A. (2016): Zweiter Teilhabebericht der Bundesregierung über die Lebenslagen von Menschen mit Beeinträchtigungen. Teilhabe – Beeinträchtigung – Behinderung. https://www.bmas.de/DE/Service/Medien/Publikationen/a125-16-teilhabebericht.html

Flieger, P. (2003): Partizipative Forschungsmethoden und ihre konkrete Umsetzung. http://bidok.uibk.ac.at/library/flieger-partizipativ.html

Flieger, P. (2009): Partizipative Forschung: Wege zur Entgrenzung der Rollen von ForscherInnen und Beforschten. In: Jerg, J.; Merz-Atalik, K.; Thümmler, R.; Tiemann, H. (Hrsg.): Perspektiven auf Entgrenzung. Erfahrungen und Entwicklungsprozesse im Kontext von Inklusion und Integration. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Gebert, T. (2014): Partizipative Forschung mit Menschen, die als geistig behindert bezeichnet werden- im Spannungsfeld von Teilhaberecht und Wissenschaftlichkeit. In: Behindertenpädagogik 3/ 2014, 251-272.

Germani, R. (2004): An explanatory study using cameras and Talking Mats to access the views of young people with learning disabilities on theis out-of-school activities. In: British Journal of Learning Disabilities. Vol.32, 170-174.

Gilbert, T. (2004): Involving people with learning disabilities in research: issues and possibilities. In: Health & Social Care in the Community, Vol.12 (4), 298-308.

Goeke, S.; Kubanski, D. (2012): Menschen mit Behinderung als GrenzgängerInnen im akademischen Raum- Chancen partizipativer Forschung. Forum Qualitative Sozialforschung (1). http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/viewFile/1782/3303

Goodley, D. (2004): The place of people with learning difficulties in disability studies and research. In: British Journal of learning disabilities, Vol.32, 49-51.

Mactavish, J.B., Mahon, M.J. & Lutfiyya, Z.M. (2000): „I can speak for myself“: Involving Individuals with intellectual disabilities as research participants. In: Mental Retardation, Vol.38 (3), 216-227.

Moser, V. (2018): Professionstheoretische Anfragen aus der Inklusionsforschung an den Lehrer*innenberuf. In: M. Walm/T. Häcker/F. Radisch/A. Krüger (Hrsg.): Empirisch-pädagogische Forschung in inklusiven Zeiten. Konzeptualisierung, Professionalisierung, Systementwicklung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 105-118.

Piegsda, F. & Link, P.-C. (2019): Vorurteilsforschung als Kerndisziplin inkusionsorientierter pädagogischer Forschung. In: Behindertenpädagogik 1 (58), 29-45.

Rodgers, J. (1999): Trying to get it right: undertaking research involving people with learning difficulties. In: Disability & Society, Vol.14 (4), 421-433.

Schirbort, K..; Schubert, M.; Kulig, W. (Hrsg.) (2011): Empowerment behinderter Menschen. Theorien, Konzepte, Best-Practice. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.

Stalker, K. (1998): Some Ethical and Methodological Issues in Research with People with Learning Difficulties. In: Disability & Society 13 (1), 5-19.

Theunissen, G. (2007): Empowerment behinderter Menschen. Inklusion, Bildung, Heilpädagogik, soziale Arbeit. Freiburg- Breisgau: Lambertus.

Trescher, Hendrik (2015): Feldzugang bei kognitiver Beeinträchtigung - am Beispiel der direkten Beforschung demenziell erkrankter Personen. In: Dieter Katzenbach (Hrsg.): Qualitative Forschungsmethoden in der Sonderpädagogik. Stuttgart: Kohlhammer, 31-44.

Waldschmidt, A. (2015): Grundlagen und Ziele der Teilhabeforschung. Lebenslage und Partizipation von Menschen mit Behinderungen. In: Sozialrecht + Praxis. Fachzeitschrift für Sozialpolitiker und Schwerbehindertenvertreter, Berlin 25. Jg. Nr. 11, 683-688.