Menü
DIFGB e.V.

Partizipative / Inklusive Forschungsansätze

 

Balcazar, F.E., Keys, C.B., Kaplan, D.L. & Suarez-Balcazar, Y. (1998): Participatory action research and people with disabilities: Principles and challenges. In: Canadian Journal of Rehabilitation, Vol.12 (2), 105-112.

Buchner, T.; Koenig, O.; Schuppener, S. (2011a): Gemeinsames Forschen mit Menschen mit intellektueller Behinderung. Geschichte, Status quo und Möglichkeiten im Kontext der UN-Behindertenrechtskonvention. In: Teilhabe 50 (1), S. 4–10.

Buchner, T.; Koenig, O.; Schuppener, S. (2011b): Von Standorten, Ontologisierungen und Parteilichkeit: Methodische Reflexion im Rahmen Partizipativer Forschung. Teilhabe 50 (4), 167-168.

Goodley, D. & Lawthom, R. (2005): Epistemological journeys in participatory action research: alliances between community psychology and disability studies. In: Disability & Society, Vol.20 (2), 135-151.

Hauser, M. (2013): Inklusive Forschung- gemeinsames Forschen mit Menschen mit Lernschwierigkeiten. In: Wegweiser Bürgergesellschaft 8/ 2010. https://www.buergergesellschaft.de/fileadmin/pdf/gastbeitrag_hauser_130510.pdf

Hauser, M. (2015): Qualität im gemeinsamen Forschen mit Menschen, die als geistig behindert gelten. In: Leonhardt, A.; Müller, K.; Truckenbrodt, T. (Hrsg.): Die UN-Behindertenrechtskonvention und ihre Umsetzung. Beiträge zur Interkulturellen und International vergleichenden Heil- und Sonderpädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 398-406.

Hauser, M; Kremsner, G. (2018): Gemeinsames Forschen mit Menschen mit Lernschwierigkeiten. In: Zeitschrift für Erwachsenenbildung und Behinderung, Heft 1/2018, 30-38.

Hauser, M.; Plangger, S. (2015): Chancen und Grenzen partizipativer Forschung. In: Schnell, I. (Hrsg.): Herausforderung Inklusion. Theoriebildung und Praxis. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 384-329.

Hagen, J. (2002): Zur Befragung von Menschen mit einer geistigen oder mehrfachen Behinderung. In: Geistige Behinderung, 41 (4), 293-306.

Johnson, K.; Minogue, G.; Hopkins, R. (2014): Inclusive Research: Making a Difference to Policy and Legislation. In: Journal of Applied Research in Learning Disabilities 27 (1), 76–84.

Knox, M., Mok, M. & Parmenter, T.R. (2000): Working with the Experts: collaborative research with people with an intellectual disability. In: Disability & Society, Vol.15 (1), 49-61

Kremsner, G.; Buchner, T.; Koenig, O. (2016): Inklusive Forschung. In: Hedderich, I.; Biewer, G.; Hollenweger, J.; Markowetz, R. (Hrsg.): Handbuch Inklusion und Sonderpädagogik. Bad Heibrunn: Klinkhardt, 645-649.

March, J., Steingold, B., Justice, S. & Mitchell, P. (1997): “Follow the yellow brick road” People with learning disabilities as researchers. In: British Journal of Learning Disabilities, Vol.23 (3), 94-97.

Markowetz, R. (2009): Handlungsforschung als komplexe Methode und qualitatives Design zur Lösung sozialer Probleme von Menschen mit geistiger Behinderung. In: Janz, F. und Terfloth, K. (Hrsg.): Empirische Forschung im Kontext geistiger Behinderung. Heidelberg: Winter, 279-303.

Nind, M.; Vinha, H. (2012): Doing research inclusively, doing research well? Quality and capacity in inclusive research with people with learning disabilities. https://www.southampton.ac.uk/assets/imported/transforms/content-block/UsefulDownloads_Download/97706C004C4F4E68A8B54DB90EE0977D/full_report_doing_research.pdf

Nind, M.; Vinha H. (2013): Building an inclusive research community: the challenges and benefits. Learning Disability Today. http://eprints.soton.ac.uk/353051/1/__soton.ac.uk_ude_PersonalFiles_Users_man_mydocuments_Quality%20%26%20Capacity_Impact_Learning%20Disability%20Today_research%20unpacked_pre-print_Building%20an%20inclusive.pdf

Nind, M (2014): What ist Inclusive Research. London u.a.: Bloomsbury.

Nind, M. (2017): The practical wisdom of inclusive research. In: Qualitative Research, Vol. 17 (3), 278-288.

O’Brien, P.; McConkey, R.; García-Iriarte, E. (2014): Co-researching with People who Have Intellectual Disabilities: Insights From a National Survey. In: Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities 27 (1), 65–75.

Perry, J. & Felce, D. (2004): Initial findings on the involvement of people with an intellectual disability in interviewing their peers about quality of life. In: Journal of Intellectual and Developmental Disability, Vol.29 (2), 164-171.

Redmond, M. (2005): Co-researching with Adults with Learning Disabilities: Roles, Responsibilities and Boundaries. In: Qualitative Social Work, Vol.4 (3), 75-86.

Sample, P. (1996): Beginnings: participatory action research and adults with developmental disabilities. In: Disability & Society, Vol.11 (3), 317-332.

Sanchia, A. (2001): From individual to group: use of narratives in a participatory research process. In: Journal of Advanced Nursing, Vol. 33 (6), 791 – 797.

Stevens, K., Folchmann, R. (1998): Using Participatory Action Research to evaluate Programs Serving People with Severe Disabilities: Reflections from the field. In: Research & Practice for Persons with Severe Disabilities, Vol.23 (3), 203-210.

Terfloth, K.¸ Goeke, S. (2006): Inklusiv forschen - Forschung inklusive. In: Platte, A.; Seitz, S.; Terfloth, K. (Hrsg.): Inklusive Bildungsprozesse. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 43-52.

Wagner-Willi, M. (2011): Standortverbundenheit und Fremdverstehen. Anmerkungen zum Schwerpunktthema „Partizipative Forschung“ der Teilhabe 1/11. In: Teilhabe 50 (1), 66-68.

Walmsley, J. (2001): Normalisation, Emancipatory Research and Inclusive Research in Learning Disability. In: Disability & Society 16 (3), 187-205.

Walmsley, J.; Johnson, K. (2003): Inclusive research with people with learning disabilities. Past, Present, and Futures. Philadelphia, PA, London: J. Kingsley Publishers.

Walmsley, J. (2004): Inclusive learning disability research: the (nondisabled) researcher’s role. In: British Journal of Learning Disabilities (32), 65-71.

Ward, K. & Trigler, J.S. (2001): Reflections on Participatory Action Research with people who have developemtal disabilties. In: Mental Retardation, Vol.39 (1), 57-59.

Weber, G. (2010): Inklusive Forschung: Herausforderungen und Chancen. 15. Weltkongress von Inclusion International. Bundesvereinigung Lebenshilfe. Berlin, 16.06.2010. www.lebenshilfe.de/wData/…/ueber…/2010-06-19-Weber_-Germain.pdf

Williams, V., Simons, K. & Swindon People First Research Team (2005): More researching together: the role of nondisabled researchers in working with people first members. In: British Journal of Learning disabilities, Vol.33, 6-14.

Woelders, S., Abma, T., Visser, T., & Schipper, K. (2015): The power of difference in inclusive research. In: Disability & Society, 30(4), 528-542.